Verpleegkundige Methodiek 1
  • Home
    • Wie zijn wij?
    • Begeleidingsmomenten
    • Oefenmomenten
    • Aanmelden expertcollege
    • Digitaal examen
  • Meth 1
    • Verpleegkundig proces >
      • Anamnese >
        • Leerdoelen Anamnese
        • Oefeningen Anamnese 1
        • Oefeningen Anamnese 2
      • Diagnose >
        • Leerdoelen Diagnose
        • Oefeningen Diagnose 1
        • Oefeningen Diagnose 2
        • Oefeningen Diagnose 3
        • Oefeningen Diagnose 4
        • Carpenito
      • Doelen >
        • Leerdoelen Doelen
      • Plannen >
        • Leerdoelen Plannen
      • Uitvoeren >
        • Leerdoelen uitvoeren
      • Evalueren >
        • Leerdoelen evalueren
      • Integratie oefeningen >
        • Integratie oefening 1
        • Integratie oefening 2
        • Integratie oefening 3 >
          • Integratie oefening 3 oplossing
        • Integratie oefening 4 >
          • Integratie oefening 4 oplossing
    • Basisprincipes >
      • Leerdoelen Basisprincipes
    • Bedden en huidintegriteit
    • Persoonlijke verzorging
    • Vitale parameters >
      • Casus materiaal
    • Transfer en lichaamshouding
    • Medicijnen toedienen
    • Incontinentie materiaal >
      • Leerdoelen Incontinentiemateriaal
    • Kleine zorgen >
      • Leerdoelen Kleine zorgen
    • Hulp bij voeding >
      • Leerdoelen Hulp bij voeding
    • Rekenvaardigheden
  • meth 2
    • Decubitus
    • Defecatie laxantia en stoma's >
      • Observatielijsten
    • Voeding en sondevoeding >
      • Vochtbalans
    • Monsterafname
    • Mictie
    • Diabeteszorg >
      • Oefening Diabetes inleiding 1
      • Oefening Diabetes inleiding 2
      • Classificatie van diabetes mellitus >
        • Oefening classificatie 1
        • Oefening classificatie 2
        • Oefening classificatie 3
      • Diagnostiek diabetes >
        • Oefening diagnostiek 1
        • Oefening diagnostiek 2
      • Behandeling diabetes >
        • Oefening behandeling 1
        • Oefening behandeling 2
        • Oefening behandeling 3
      • Complicaties diabetes >
        • Oefening complicatie 1
        • Oefening complicatie 2
        • Oefening complicatie 3
      • Sociale aspecten diabetes >
        • Oefening sociale aspecten 1
      • Praktijk
    • Fixatie
    • Transfer en lichaamshouding
    • Pijn
  • METH 3
    • Pediatrische vaardigheden >
      • stappenplan en video
    • Bloedpunctie
    • Infuustherapie en transfusie
    • pre- en postoperatieve zorgen >
      • Verzorgen en verwijderen van een drain
      • Inkorten van een drain
      • Wondspoeling en inbrengen van gaaswiek
    • Pijn
  • Meth 4
    • Chronische wondzorg - compressietherapie
    • Urinestelsel >
      • 1-malige sondage
      • Verblijfssondage
      • Suprapubische sonde
    • Positioneren >
      • Principes van N.D.T.
      • Praktijk
    • Poort- en centrale katheter
    • Palliatief/terminale zorg
  • Discussieforum
  • VHT
  • Home
    • Wie zijn wij?
    • Begeleidingsmomenten
    • Oefenmomenten
    • Aanmelden expertcollege
    • Digitaal examen
  • Meth 1
    • Verpleegkundig proces >
      • Anamnese >
        • Leerdoelen Anamnese
        • Oefeningen Anamnese 1
        • Oefeningen Anamnese 2
      • Diagnose >
        • Leerdoelen Diagnose
        • Oefeningen Diagnose 1
        • Oefeningen Diagnose 2
        • Oefeningen Diagnose 3
        • Oefeningen Diagnose 4
        • Carpenito
      • Doelen >
        • Leerdoelen Doelen
      • Plannen >
        • Leerdoelen Plannen
      • Uitvoeren >
        • Leerdoelen uitvoeren
      • Evalueren >
        • Leerdoelen evalueren
      • Integratie oefeningen >
        • Integratie oefening 1
        • Integratie oefening 2
        • Integratie oefening 3 >
          • Integratie oefening 3 oplossing
        • Integratie oefening 4 >
          • Integratie oefening 4 oplossing
    • Basisprincipes >
      • Leerdoelen Basisprincipes
    • Bedden en huidintegriteit
    • Persoonlijke verzorging
    • Vitale parameters >
      • Casus materiaal
    • Transfer en lichaamshouding
    • Medicijnen toedienen
    • Incontinentie materiaal >
      • Leerdoelen Incontinentiemateriaal
    • Kleine zorgen >
      • Leerdoelen Kleine zorgen
    • Hulp bij voeding >
      • Leerdoelen Hulp bij voeding
    • Rekenvaardigheden
  • meth 2
    • Decubitus
    • Defecatie laxantia en stoma's >
      • Observatielijsten
    • Voeding en sondevoeding >
      • Vochtbalans
    • Monsterafname
    • Mictie
    • Diabeteszorg >
      • Oefening Diabetes inleiding 1
      • Oefening Diabetes inleiding 2
      • Classificatie van diabetes mellitus >
        • Oefening classificatie 1
        • Oefening classificatie 2
        • Oefening classificatie 3
      • Diagnostiek diabetes >
        • Oefening diagnostiek 1
        • Oefening diagnostiek 2
      • Behandeling diabetes >
        • Oefening behandeling 1
        • Oefening behandeling 2
        • Oefening behandeling 3
      • Complicaties diabetes >
        • Oefening complicatie 1
        • Oefening complicatie 2
        • Oefening complicatie 3
      • Sociale aspecten diabetes >
        • Oefening sociale aspecten 1
      • Praktijk
    • Fixatie
    • Transfer en lichaamshouding
    • Pijn
  • METH 3
    • Pediatrische vaardigheden >
      • stappenplan en video
    • Bloedpunctie
    • Infuustherapie en transfusie
    • pre- en postoperatieve zorgen >
      • Verzorgen en verwijderen van een drain
      • Inkorten van een drain
      • Wondspoeling en inbrengen van gaaswiek
    • Pijn
  • Meth 4
    • Chronische wondzorg - compressietherapie
    • Urinestelsel >
      • 1-malige sondage
      • Verblijfssondage
      • Suprapubische sonde
    • Positioneren >
      • Principes van N.D.T.
      • Praktijk
    • Poort- en centrale katheter
    • Palliatief/terminale zorg
  • Discussieforum
  • VHT

Plannen

Picture
Leerdoelen
Pas wanneer goede doelstellingen zijn vooropgesteld, begint men aan de planning van de interventies. Ook hier vertrekt de zorgverlener primair van de actuele stand van de wetenschap, om vervolgens te kijken wat er gezien de specifieke zorgvragerssituatie optimaal kan worden gerealiseerd.
Problemen oplossen doe je best door de etiologische factoren (de oorzaken) weg te nemen. Interventies moeten dan ook in de eerste plaats gericht zijn op het wegnemen of verminderen van de oorzakelijke factoren.
VOORBEELD:

Pieter heeft pijn aan zijn vinger omdat er een splinter in zit … Verwijder de splinter en het probleem zal zich oplossen.
Daisy kan niet naar het toilet omdat ze geen krukken heeft … Zorg dat ze een stel krukken heeft en dat er zich geen obstakels op de weg van haar zetel naar het toilet bevinden.

Men kan echter niet steeds de oorzakelijke factor wegnemen. In die gevallen moet men trachten om de symptomen die het de zorgvrager moeilijk maken, te beïnvloeden.
VOORBEELD:

Marcel heeft een terminale kanker. Hij heeft enorme pijn. Je geeft om de 3 uur pijnmedicatie.

Let op: Wanneer men de etiologische factoren kan beïnvloeden, betekent dit niet dat men zich enkel daarop moet richten. Ook dan kan men om het comfort van de zorgvrager te verhogen, een deel symptomatisch werken.

Criteria voor een goede interventie

Net zoals goede doelstellingen moeten ook interventies aan een aantal criteria voldoen om efficiënt te zijn. Ook hier staat een acroniem ter beschikking: HAPP. ‘Happ-klare’ interventies zijn …
Picture
Picture
Hulpmiddelen om tot een goede interventie te komen
Carpenito geeft voor elke diagnose een overzicht van enkele mogelijke, algemene interventies. Het gaat echter om algemene suggesties.
Om die algemene suggesties naar de specifieke zorgvragerssituatie over te zetten, moet men specificeren. Dat kan enkel op basis van specifieke theoretische en praktische kennis terzake. Indien je die niet hebt, moet je zorgen dat je ze verwerft. Dat kan onder andere via volgende bronnen:

  • cursussen
  • vakliteratuur (handboeken, wetenschappelijke tijdschriften, vaktijdschriften, … 
  • experten

Er zijn standaardlijsten met interventies per diagnose, de NIC ( nursing interventions classification). Deze lijsten zijn maar zinvol in gebruik wanneer deze interventies worden toegepast en aangepast aan de omstandigheden waarin de patiënt zich bevindt. Het is niet de bedoeling om deze interventies zomaar over te nemen.

Geheugensteuntje bij het maken van een goede planning: het PESDIE-schema. De pijlen geven aan waarop je een bepaalde fase ent.
P = probleem (verpleegkundige diagnose)
E = etiologie (oorzaken)
S = symptomen
D = doelstelling
I = interventies
E = evaluatie
Picture
Website by Debbie Martens commissioned by Thomas More