Verpleegkundige Methodiek 1
  • Home
    • Wie zijn wij?
    • Begeleidingsmomenten
    • Oefenmomenten
    • Aanmelden expertcollege
    • Digitaal examen
  • Meth 1
    • Verpleegkundig proces >
      • Anamnese >
        • Leerdoelen Anamnese
        • Oefeningen Anamnese 1
        • Oefeningen Anamnese 2
      • Diagnose >
        • Leerdoelen Diagnose
        • Oefeningen Diagnose 1
        • Oefeningen Diagnose 2
        • Oefeningen Diagnose 3
        • Oefeningen Diagnose 4
        • Carpenito
      • Doelen >
        • Leerdoelen Doelen
      • Plannen >
        • Leerdoelen Plannen
      • Uitvoeren >
        • Leerdoelen uitvoeren
      • Evalueren >
        • Leerdoelen evalueren
      • Integratie oefeningen >
        • Integratie oefening 1
        • Integratie oefening 2
        • Integratie oefening 3 >
          • Integratie oefening 3 oplossing
        • Integratie oefening 4 >
          • Integratie oefening 4 oplossing
    • Basisprincipes >
      • Leerdoelen Basisprincipes
    • Bedden en huidintegriteit
    • Persoonlijke verzorging
    • Vitale parameters >
      • Casus materiaal
    • Transfer en lichaamshouding
    • Medicijnen toedienen
    • Incontinentie materiaal >
      • Leerdoelen Incontinentiemateriaal
    • Kleine zorgen >
      • Leerdoelen Kleine zorgen
    • Hulp bij voeding >
      • Leerdoelen Hulp bij voeding
    • Rekenvaardigheden
  • meth 2
    • Decubitus
    • Defecatie laxantia en stoma's >
      • Observatielijsten
    • Voeding en sondevoeding >
      • Vochtbalans
    • Monsterafname
    • Mictie
    • Diabeteszorg >
      • Oefening Diabetes inleiding 1
      • Oefening Diabetes inleiding 2
      • Classificatie van diabetes mellitus >
        • Oefening classificatie 1
        • Oefening classificatie 2
        • Oefening classificatie 3
      • Diagnostiek diabetes >
        • Oefening diagnostiek 1
        • Oefening diagnostiek 2
      • Behandeling diabetes >
        • Oefening behandeling 1
        • Oefening behandeling 2
        • Oefening behandeling 3
      • Complicaties diabetes >
        • Oefening complicatie 1
        • Oefening complicatie 2
        • Oefening complicatie 3
      • Sociale aspecten diabetes >
        • Oefening sociale aspecten 1
      • Praktijk
    • Fixatie
    • Transfer en lichaamshouding
    • Pijn
  • METH 3
    • Pediatrische vaardigheden >
      • stappenplan en video
    • Bloedpunctie
    • Infuustherapie en transfusie
    • pre- en postoperatieve zorgen >
      • Verzorgen en verwijderen van een drain
      • Inkorten van een drain
      • Wondspoeling en inbrengen van gaaswiek
    • Pijn
  • Meth 4
    • Chronische wondzorg - compressietherapie
    • Urinestelsel >
      • 1-malige sondage
      • Verblijfssondage
      • Suprapubische sonde
    • Positioneren >
      • Principes van N.D.T.
      • Praktijk
    • Poort- en centrale katheter
    • Palliatief/terminale zorg
  • Discussieforum
  • VHT
  • Home
    • Wie zijn wij?
    • Begeleidingsmomenten
    • Oefenmomenten
    • Aanmelden expertcollege
    • Digitaal examen
  • Meth 1
    • Verpleegkundig proces >
      • Anamnese >
        • Leerdoelen Anamnese
        • Oefeningen Anamnese 1
        • Oefeningen Anamnese 2
      • Diagnose >
        • Leerdoelen Diagnose
        • Oefeningen Diagnose 1
        • Oefeningen Diagnose 2
        • Oefeningen Diagnose 3
        • Oefeningen Diagnose 4
        • Carpenito
      • Doelen >
        • Leerdoelen Doelen
      • Plannen >
        • Leerdoelen Plannen
      • Uitvoeren >
        • Leerdoelen uitvoeren
      • Evalueren >
        • Leerdoelen evalueren
      • Integratie oefeningen >
        • Integratie oefening 1
        • Integratie oefening 2
        • Integratie oefening 3 >
          • Integratie oefening 3 oplossing
        • Integratie oefening 4 >
          • Integratie oefening 4 oplossing
    • Basisprincipes >
      • Leerdoelen Basisprincipes
    • Bedden en huidintegriteit
    • Persoonlijke verzorging
    • Vitale parameters >
      • Casus materiaal
    • Transfer en lichaamshouding
    • Medicijnen toedienen
    • Incontinentie materiaal >
      • Leerdoelen Incontinentiemateriaal
    • Kleine zorgen >
      • Leerdoelen Kleine zorgen
    • Hulp bij voeding >
      • Leerdoelen Hulp bij voeding
    • Rekenvaardigheden
  • meth 2
    • Decubitus
    • Defecatie laxantia en stoma's >
      • Observatielijsten
    • Voeding en sondevoeding >
      • Vochtbalans
    • Monsterafname
    • Mictie
    • Diabeteszorg >
      • Oefening Diabetes inleiding 1
      • Oefening Diabetes inleiding 2
      • Classificatie van diabetes mellitus >
        • Oefening classificatie 1
        • Oefening classificatie 2
        • Oefening classificatie 3
      • Diagnostiek diabetes >
        • Oefening diagnostiek 1
        • Oefening diagnostiek 2
      • Behandeling diabetes >
        • Oefening behandeling 1
        • Oefening behandeling 2
        • Oefening behandeling 3
      • Complicaties diabetes >
        • Oefening complicatie 1
        • Oefening complicatie 2
        • Oefening complicatie 3
      • Sociale aspecten diabetes >
        • Oefening sociale aspecten 1
      • Praktijk
    • Fixatie
    • Transfer en lichaamshouding
    • Pijn
  • METH 3
    • Pediatrische vaardigheden >
      • stappenplan en video
    • Bloedpunctie
    • Infuustherapie en transfusie
    • pre- en postoperatieve zorgen >
      • Verzorgen en verwijderen van een drain
      • Inkorten van een drain
      • Wondspoeling en inbrengen van gaaswiek
    • Pijn
  • Meth 4
    • Chronische wondzorg - compressietherapie
    • Urinestelsel >
      • 1-malige sondage
      • Verblijfssondage
      • Suprapubische sonde
    • Positioneren >
      • Principes van N.D.T.
      • Praktijk
    • Poort- en centrale katheter
    • Palliatief/terminale zorg
  • Discussieforum
  • VHT
Picture
Leerdoelen

Doelen

Alvorens concrete acties naar voor te schuiven, moet men zich terdege afvragen waar men finaal wil uitkomen. Pas wanneer men weet waar men naartoe wil, kan men doelgericht handelen. De professional moet zich hierbij enkele vragen stellen:

  • Wat stelt het huidige wetenschappelijke patrimonium als optimale eindtoestand voor de problematiek waarmee ik wordt geconfronteerd? 
  • Wat kan ik hier, gezien de specificiteit van de situatie waarin de zorgvrager verkeert, bereiken? 
  • Wat zijn de wensen van de zorgvrager hieromtrent?

Er zijn standaardlijsten met geformuleerde resultaten per diagnose, de NOC ( nursing outcomes classification). Het gebruik hiervan is maar zinvol wanneer deze resultaten worden toegepast op de patiënt (geïndividualiseerd).
‘Resultaten’ staan hier vermeld in het kader van ‘wat er moet worden bereikt’, m.a.w. ‘het plannen van doelen’.
Drie belangrijke peilers bepalen de richting die je als zorgverlener uitgaat: 

  • De actuele stand van de wetenschap met betrekking tot het probleem waarmee je als professioneel zorgverlener wordt geconfronteerd. 
  • De specifieke situatie waarin de zorgvrager zich bevindt. 
  • De specifieke wensen van de zorgvrager met betrekking tot zijn gezondheidstoestand.

De uiteindelijke keuze is steeds een compromis tussen deze 3 peilers. Dit compromis wordt neergeschreven in de doelstelling(en). Soms wordt men bij het zoeken van dergelijke compromissen geconfronteerd met tegenstrijdige belangen: de zorgvrager wil wat anders dan datgene wat de zorgverlener vanuit zijn professionele achtergrond wil vooropstellen. Hoe men met dergelijke zaken omgaat wordt besproken in de cursus ethiek.

Picture

Verpleegdoel = ...
Beschrijft de toestand van de zorgvrager die moet worden bereikt na de verpleegkundige interventies. Het is als het ware een mijlpaal die wordt uitgezet. Zodoende beïnvloedt een verpleegdoel enerzijds de keuze van de interventies, en is het een cruciaal gegeven in de evaluatie van het verpleegkundig proces.
Een verpleegdoel is NIET: een interventie (handeling) die de verpleegkundige wil stellen.


Soorten doelstellingen

Men stelt binnen de verpleegkundige diagnostiek dat de aard van het verpleegprobleem bepaalt welk soort doelen je vooropstelt:
Picture

Correcte doelstellingen

Correcte doelstellingen formuleren is niet eenvoudig. Men moet met heel wat factoren rekening houden. Het hieronder beschreven acroniem RUMBA is een hulpmiddel bij het opstellen van goede doelstellingen.
Picture
Kanttekeningen bij het gebruik van de RUMBA-criteria:
Het hanteren ervan heeft alleen zin als alle vijf de criteria en het tijdsgebonden criterium gehanteerd worden. In totaal zijn er zes criteria waar rekening mee moet gehouden worden. Met het bijkomend criterium "tijd" wordt bedoeld : " Wanneer, in tijd, moet het doel bereikt zijn?"
Een doel moet helder geformuleerd zijn; nastreven van perfectie is niet nodig. RUMBA is geen doel op zichzelf.

VOORBEELD:
Karel heeft een decubituswonde aan de linker hiel. Je weet dat dergeljke wonden lange tijd nodig hebben om te genezen. Volgende doelstelling zou dus NIET realistisch zijn: De decubituswonde van Karel is binnen 10 dagen geheeld.

Website by Debbie Martens commissioned by Thomas More